Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zondag 10 juni 2012

De halfwinder op de Selia

Zet een halfwinder op een Leisure 17 en je houdt grotere jachten bij. Te gek voor woorden.

Vrachtverkeer bij de vleet op het Volkerak
De eerste keer hijsen was een complete ramp: schoten in de knoop rond de trommel van de rolkok, halstalie die de strijkkoord klemde en bovenal: de halfwinder die deels bleef steken onder de centrale klamp op de voorplecht.
Net op die moment komt er dan ook nog eens een vrachtschip aan: even stressen!
Eerste les: doe dit niet vlakbij de monding van het Schelde-Rijn kanaal :D

Tweede keer hijsen ging wel goed (veiligheiodslijn is nu flink uitgeprobeerd :D  )
Halstalie te lang...
De Selia kreeg gelijk een vette vaart, en dat bij een windje van hooguit 6 knopen!
Alleen was het nog niet echt naar mijn zin: ik wou de halfwinder boven de preekstoel houden maar daardoor is het voorlijk veel te los, dus een eerste keer strijken. De strijklijn was een flop, die vloog er al meteen af.


Kortere halstalie: strakker voorlijk
De halstalie werd flink ingekort en weer ging de halfwinder omhoog. Deze keer stond ie veel beter!







Meteen wou ik dit op gevoelige plaat vastleggen:


Wat nog aangepast moest worden was de schootvoering: gijpen ging een pak beter met de schoot voorlangs, en dankzij de preekstoel liep ik hoegenaamd geen risico dat de schoot voor de boeg in het water zou vallen.

Een uurtje later hield ik de tests voor bekeken en keerde terug. Sloeg dat even tegen zeg!  Een uurtje op halfwinder resulteerde in DRIE uur opkruisen terug  ;-)  :D

In elk geval: het was een zalige voormiddag zeilen!

Weer bij het brugje aan Benedensas werd het rood, vlak voor mijn neus (zoals wel vaker gebeurt).
Gezien ik intussen wel weet dat dat lang kan duren, begon ik al met het aftuigen: het nuttige aan het onaangename koppelen :D
Zag ik daar toch voor mijn neus een jacht door het rood varen zeker? In elk geval weet ik nu wel beter!


De genua hijsen vanuit de zeilzak: werkt voor geen meter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten