Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)

Mijn Leisure 17 komt ook in mijn boek voor :-)
Boek Ik zeil in Zeeland

zondag 1 juli 2012

Even nieuwe zeiltjes halen...

Ik wou pakweg 10 euro transportkosten besparen, en besloot om mijn nieuwe zeilen dan maar zelf af te halen. Daarvoor trok ik met de Selia naar Marina Stellendam, één van mijn favoriete jachthavens.

Woensdagavond meteen na mijn werk trok ik naar de haven en rond 18u zeilde ik al richting Volkeraksluizen. Er was nog wat wind, maar veel was het niet. Toch vond ik het nog net teveel om de halfwinder te hijsen. Vlak voor de sluis viel de wind totaal weg. Een snelle poging om toch nog de halfwinder te hijsen hielp me letterlijk niks vooruit.
Rond 20u30 ging ik als enige de sluis door en ik wilde aan de wachtsteiger aanmeren om te overnachten, maar dat werd me vriendelijk geweigerd. Het was dan al na 21u en ik had nog hoop en al een uur daglicht...
Ik heb me dan maar aan zo'n gele boei gelegd in de kom, vlak na de haven.
Goed slapen doet dat niet, aan zo'n boei, en een nachtelijke zoektocht met een helicopter en een schijnwerper maakte het al helemaal een slapeloze nacht.

Omstreeks 5u kwam de zon op en meteen trok ik de halfwinder op en zeilde richting Stellendam.
Dat liep redelijk lekker!  Ter hoogte van Hellevoetsluis besloot ik toch maar de halfwinder te strijken en dan was een goede beslissing: in een paar minuten tijd stond er meer dan 20 knopen wind!  Chuck... Tegen 11u liep ik Stellendam binnen en kon ik aanmeren in de gereserveerde box.
Echt een leuke haven. Een wandeling naar het Slijkgat en een bezoekje aan de watersportwinkel vulden de namiddag.

Tegen 15u bracht M-Sails de nieuwe zeilen langs: toffe service!

Vrijdagmorgen om 9u vaarde ik uit, met de bedoeling om de Volkeraksluizen te halen, dat lukte voortreffelijk want tegen 13u30 arriveerde ik daar, maar net voor de sluizen trok de wind aan en ook nu weer meer dan 22 knopen, en dat pal op kop voor het laatste stuk! Ik was moe en wou geen risico's nemen, dus dat werd overnachten aan de steiger maar dan die aan de zijde Volkerak, want de zijde Haringvliet lag (weeral) vol.
De rest van de dag vulde ik met zeilwissel (de genua vervangen door de gloednieuwe fok) en het toplicht proberen te herstellen.


Zaterdagmorgen ging ik eerst aan het einde van de pier de wind meten: 8 knopen. Dat is met gemak te doen dacht ik, dus ik tufte buiten en trok de zeilen op.  Nou, dat leek me meer dan 8 knopen! Alweer trok de wind aan (dat is nu al de derde keer!) en stond er meer dan 18 knopen! Bon, gauw al zeildende twee reven in het nieuwe grootzeil, maar zelfs dan was het met momenten nog teveel. De stormfok zetten is solo helemaal geen optie, dus moest het maar zo.
Tegen 11u arriveerde ik aan De Vlije en het Benedensas. Net toen ik aan het sluisje kwam, werd het rood dus wurmde ik me felle zijwind tot aan zo'n meerpaal.  Na een kwartier (!) werd het groen. Ik gooide los en tufte naar de sluis. Vlak voor mijn neus werd het weeral rood (voetgangers hebben hier voorrang!) en moest ik een noodstop doen en keren om opnieuw aan een paal te wachten, en dat met die zijwind!  Zucht: in achteruit is de Selia waardeloos... Na alweer een kwartier (!) werd het weer groen en kon ik verder. Dat sluisje van Benedensas mochten ze van mij afbreken... (Nou nee: veel te mooi, maar kunnen ze de spui ernaast niet omvormen tot een doorvaartgeul?)
Rond 12u lag ik eindelijk op mijn plek, kon ik alles beginnen inpakken en huiswaarts keren.

Filmpje zien?

Volkeraksluis: niks wind meer...

Origineel ankerlichtje op zonne-energie.

Met de halfwinder naar Stellendam

De keuken in de Selia :D

Gloednieuwe fok van M-Sails

Van 8 naar 20 knopen in 10 minuten!

Met 20 knopen op kop naar Benedensas


2 opmerkingen:

  1. He hey,

    Keigaaf om te lezen over je L17 project! Erg herkenbaar allemaal, vooral het opknappen en uitzoeken! Ik heb in ongeveer dezelfde periode ook een kajuitjachtje gekocht, een Carina 20. Ook een blog bijgehouden: http://weblog.robertvanderspek.nl/article/category/zeilboot Misschien kom ik straks nog wat vreemde zaken tegen, dan zal ik kijken hoe jij het opgelost hebt!

    Groetjes, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Robert! Succes met de Apollo! Leuk om iemand bezig te zien aan een ietswat gelijkaardig project! Waar is uw vaarwater? Ik zie dat je in de buurt van Drimmelen zit, waar heb je de Apollo gelegd? Mijn Selia was afkomstig uit Drimmelen...

    BeantwoordenVerwijderen